Klassiek schoonmaken

Over B & B Clean Service

Waarom ik met een schoonmaakbedrijf ben begonnen?

Sinds 2005 kwam ik in loondienst bij een schoonmaakbedrijf. De jaren daarna heb ik naast het schoonmaakbedrijf waar ik werkte, ook bij andere schoonmaakbedrijven gewerkt. Ik was als het ware een workaholic. Circa elf jaar lang heb ik gewerkt als schoonmaker bij verschillende panden. Hierbij kun je denken aan scholen, kantoren, fabrieken, gymzalen en ga maar door. Door de jaren heen heb ik heb geleerd hoe je als schoonmaker hoort te werken. Ook heb ik gezien dat er nadelen waren. Aangezien ik in het bijzonder bij grote schoonmaakbedrijven heb gewerkt, zag ik dat je eigenlijk een schoonmaker bent. In eerste instantie klopt dat ook maar je blijft voor mij wel een mens. En dat laatste ontbrak bij vele schoonmaakbedrijven. In het algemeen kun je zeggen wanneer een bedrijf groter wordt, meer fouten komen in het werkproces. Ik heb daarom besloten om in het jaar 2016 te beginnen met mijn eigen schoonmaakbedrijf, genaamd B&B Cleanservice, waar communicatie, sociale aspect en schoonmaken voor mij de belangrijkste elementen zijn in een schoonmaakbedrijf.

De minpunten die ik heb ervaren als schoonmaker is het volgende:

  • Je bent als het ware een product en jou wordt verteld wat je moet doen en daar moet je het ook mee doen;
  • Je wordt alleen benaderd door jou leidinggevende als er een opmerking/klacht is van het pand waar je werkt. En als je benaderd wordt, wordt het tegenwoordig via de telefoon gedaan;
  • In één schoonmaakbedrijf heb ik zelfs mijn leidinggevende nooit gezien en werd ik voor de leeuwen gegooid;
  • Tegenwoordig heb je meer contact met de medewerkers van het pand waar je werkt dan het bedrijf waar je voor werkt;
  • Als er een opmerking/ klacht is, wordt dat soms of helemaal niet doorgegeven aan de schoonmaker;
  • Als je collega ziek, wordt er een invaller geregeld maar de praktijk heeft mij geleerd dat invallers niet hun best doen zoals de huidige schoonmaker zijn/haar afdeling schoonmaakt.

De bovenstaande punten zijn voor mij één van de belangrijkste punten om daar verandering in te maken.

Streven naar perfectionisme!

  • Mijn medewerkers zijn schoonmakers die met hart en ziel hun werk willen doen. Daarvoor vind ik het belangrijk dat je eens in de zoveel keer een gesprek met jouw medewerkers hoort te voeren en niet te vergeten een schouderklopje te geven. Bij de medewerkers geeft dat juist een gevoel dat ze een medewerker zijn en dat ze gehoord worden door hun leidinggevende. Dat motiveert hun juist beter hun werk te doen. Sterker, ze vragen om meer te willen werken. Hierdoor zie je dat klanten zeer tevreden over de schoonmakers die bij hun pand werken.
  • Op het moment dat je een klacht hoort van je klant, benader je altijd de desbetreffende medewerker. Je spreekt hem/haar op de opmerking/klacht en hoe het voortaan verricht moet worden. Vervolgens controleer je vaker om te voorkomen dat er een soortgelijke opmerking/klacht komt.
  • Wanneer een medewerker zich ziek meldt, is het voor mij van groot belang dat een invaller hetzelfde werk verricht. Ik zal de invaller ook duidelijk aangeven wat er gedaan moet worden.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat wanneer een schoonmaakbedrijf aan deze punten zou werken, het bedrijf succesvol kan worden!

B & B Clean Service

06-82291544

OVER ONS

B & B Clean Service staat voor professionele schoonmaak van uw gebouw, kantoor, restaurant of kinderdagverblijf. Wij werken in een grote regio rondom Gouda.

Wij staan voor perfectionisme, flexibiliteit en kwaliteit. Lees meer

Copyright 2018 © B & B Clean Service I Waddinxveen | info@bbcleanservice.nl 06-82291544

Websitedesign | Designbyelja